torsdag 6 september 2018

Håkan Östlundh, Profetens vinter


Håkan Östlundh är tillbaka med en spänningstrilogi som utspelar sig i ett kallt, vintrigt Stockholm. Profetens vinter är en nervkittlande berättelse, med en träffsäker utblick mot omvärlden.

Döden för dem samman. Elias mister sin far, Ylva mister sin älskare. Allt de vill är att förstå vad som hände, men snart kämpar de för sina liv. Deras motståndare har obegränsade resurser. De har bara varandra.

Håkan Östlundh om sig själv
Jag debuterade som artonåring med ungdomsboken Vita ansikten. På tok för tidigt, men oundvikligt. Under åttiotalet och en bit in på nittiotalet var jag verksam som journalist, bland annat på Dagens Nyheter. Sedan 1997 har jag arbetat som manusförfattare, dock i mindre omfattning sedan jag tog upp romanskrivandet igen 2004.

Jag är född 1962 i Uppsala, uppvuxen och bosatt Stockholm och håller till en del i Berlin och på Gotland. Jag har tre söner, fick mitt första barn när jag var tjugofyra. Nästan exotiskt ung, med dagens mått mätt.

Se hans hemsida http://www.hakanostlundh.se/index.html.

Sagt om Profetens Vinter,

”oerhört spännande”

”Mord, korruption, vapenexport, maktmissbruk på högsta nivå och förbjuden kärlek. Allt nedkokat till en oerhört spännande brygd av den typen man omöjligt kan lägga ifrån sig.” skriver Ingalill Mosander om Profetens vinter i Aftonbladet. (24/8)

Verkförteckning

BÖCKER
Vita ansikten, ungdomsbok, 1981
Sommarsnö, roman, 1985
Infödingar, roman, 1986
Galnopappan, barnbok, 1996
Släke, kriminalroman, 2004
Dykaren, kriminalroman, 2005
Terror, kriminalroman, 2006
Blot, kriminalroman, 2008
Jag ska fånga en ängel, roman, 2010
Inkräktaren, 2011
Laglöst land, 2012
Män ur mörkret, 2014
Till Sara, sedan bränns allt!, 2016
Profetens vinter, 2018

DRAMER
Castaway, uppförd på Radioteatern, 1986
Från de norra provinserna, uppförd på Teaterhuset Luntan och Kulturhuset, 1992
Sista besöket, uppförd på Radioteatern, 1995

TV
De tre vännerna ... och Jerry, säsong 1 och 2, animerad tv-serie till bl a Fox Family (91 avsnitt), huvudförfattare (1997-1999).
Sjätte dagen, säsong 1, dramaserie för SVT 2 (12 avsnitt). Idéutveckling och manus (tillsammans med Sara Heldt och Mikael Håfström, 1997-98).
Creepschool, dramakomedi för SVT 1/Happy Life, idé- och avsnittsutveckling (tillsammans med Stina Mansfeld och Per Carlsson (2002).
Höök, säsong 2, kriminaldrama för SVT 1/Bob Film. Avsnittsförfattare till avsnitt 3–4, 9–10 (2008).

Inga kommentarer: