fredag 7 september 2018

Monica Gullman har läst Moström och Dahl

Jonas Moström, Skuggorna ruva
Detta är Moströms trettonde bok i genren spänningsromaner. Jag har läst dem alla.

En 16 årig flicka, Ebba, försvinner på vägen från sitt hem till kyrkan där hon ska krönas som skolans lucia, det är den 13:e december. Sex dagar senare blir hennes lärare Pierre, brutalt knivmördad i sitt hem. Den lokala polisen klarar inte av att lösa försvinnandet och mordet utan Rikskriminalens gärningsmannaprofilgupp, GMP, kallas till platsen som är (en fiktiv) plats Svartviken med 1812 innevånare 10 mil norr om Östersund. Medlemmarna i GMP är Nathalie Svensson, psykiater och Nordens främsta expert på psykopater, Ingemar Granström, Chef för GMP och en man med ett orubbligt rättvisepatos, Angelika Hubinette, rättsläkare, Maria Sanches, stenhård polis och feminist, Tim Walter, datanörden med ett IQ på 146, och har lättare för att rabbla tabeller än att umgås. Och sist men inte minst Johan Axberg, kriminalpolis från Sundsvall som har varit med i alla 13 böckerna.

Gruppen anländer till Svartviken på juldagen för att försöka lösa försvinnandet och mordet. De upptäcker ganska snabbt att det slarvats med utredningen, Gunnar, polisen på plats hävdar bestämt att det är någon utifrån som begått dåden. Han känner ALLA i byn och ingen av dessa är misstänkta. Däremot de som bor på flyktingförläggningen i byn, anser han kan vara inblandade. Nu kommer storstadspoliserna till byn och rotar runt och det är ju inte särskilt populärt bland dess innevånare. Ju mer gruppen rotar desto mer invecklat blir det, till slut är alla mer eller mindre misstänkta.

Berättelsen drar fram i högt tempo. Det är isande kallt, -30 gr. Jag hänger med i tempot och läser sida upp och sida ner. Efter åtta timmar är boken slutläst och jag kan än en gång konstatera att Jonas Moström kan hålla sin läsare vaken även om timmen blivit sen.

Till saken hör också att jag är väldigt förtjust i huvudkaraktärerna, alla är speciella och unika i sig och det gör att böckerna blir till bladvändare.

Läser i en artikel i ST den 7 september att Moström redan har kommit halvvägs in i bok 14. Så det är bara att vänta och längta till hösten 2019.

Den får 4/5 i betyg av mig

Arne Dahl, Mittvatten
Detta är Dahls tredje del i en serie, varav del ett är Utmarker och del två, inland.

Arne Dahl är språkets och handlingarnas mästare, han vrider och vränger på sina karaktärer och berättelser. Ju mer han vrider desto bättre blir läsupplevelsen. En thrillerns mästare skulle jag vilja påstå men det gäller att hänga med i texten annars får man backa i boken.

Huvudkaraktärerna är Sam Berger och Molly Blom, båda kriminalpoliser. I Mittvatten får Sam Berger, som är misstänkt för mord, (vilket han är oskyldig till), och jobbar under radarn i uppdrag av SÄPO:s högste chef att hitta en kidnappad flicka och en mördare som kan ha information om ett terrorattentat mot Sverige. En enorm mängd av tunga vapen är under förflyttning och ska under superhemliga former auktioneras ut till högstbjudande terrororganisationer världen över. Auktionen kommer att ske någonstans i Sverige. Uppdraget Sam Berger fått är enormt stort och han behöver hjälp av Molly Blom. Men hon ligger på sjukhus i koma, nersövd. Någon försöker döda henne trots polisvakt utanför dörren till hennes rum på sjukhuset. Men hon är ju Molly Blom och på ett mirakulöst sätt lyckas hon fly, och börjar sökandet efter Sam.

Nu drar boken igång i ett rasande tempo och jag får fokusera på texten för glatta livet för att förstå sammanhanget i händelserna som följer slag i slag. Så otroligt proffsigt skrivet, en riktig nagelbitare av trillerns mästare. Arne Dahl.

4/5 i betyg av mig

Jonas Moström och Arne Dahl är med oss i bokhandeln den 13 september på en Bokens afton. En spännande kombination av två författare som skriver spänningsromaner var och en på sitt unika sätt.