måndag 23 september 2019

Håkan Nesser, Halvmördaren : krönika över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv

"Även om du tror det, så spelar du ingen som helst roll i världen", säger Adalbert Hanzons pappa till sin son. Det är inte de mest trösterika orden att ta med sig ut i livet, men Adalbert klarar sig rätt bra ändå. Ända tills kärleken och det stora vanvettet drabbar honom.

43 år och ett fängelsestraff senare är Adalbert Hanzon en överviktig och lätt alkoholiserad misantrop. Plötsligt gör sig det förflutna påmint. Och de enda som kan hjälpa honom att få veta vad som egentligen hände för nästan ett halvt sekel sedan är förtretligt nog hans småsinte granne (som vägrar trilla av pinn enbart för att reta Adalbert) - samt en pratglad halvkusin som försöker tvinga honom att börja motionera. Men nöden har ingen lag. A man’s gotta do what a man’s gotta do.

Håkan Nesser föddes 1950 i Kumla och arbetade som högstadielärare i Uppsala innan han blev författare på heltid. Han debuterade 1988 med kärleksromanen Koreografen. Den följdes av tio kriminalromaner om kommissarie van Veteeren, uppväxtskildringarna Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla och Skuggorna och regnet, den filosofiska thrillern Flugan och evigheten, brevromanen Kära Agnes!, novellsamlingarna Barins triangel och Från doktor Klimkes horisont, New York-romanen Maskarna på Carmine Street, London-romanen Himmel över London samt kvintetten om kommissarie Gunnar Barbarotti i Kymlinge, varav den femte och sista boken i serien, Styckerskan från Lilla Burma, utkom i september 2012. Därefter har Levande och döda i Winsford (2013), Elva dagar i Berlin (2015), Eugen Kallmanns ögon (2016) och De vänsterhäntas förening (2018) utkommit.

Boken Intrigo, innehållande novellerna Rein, Kära Agnes, Ormblomman från Samarien, All information i fallet och den nyskrivna kortromanenTom, utkom 2018. Dessa noveller ligger till grund för Intrigo-trilogin, internationella storfilmer regisserade av Daniel Alfredson och med bland andra Ben Kingsley och Tuva Novotny i rollerna.

Håkan Nessers böcker har sålt i över 20 miljoner exemplar världen över och blivit översatta till ett trettiotal språk.

Han är filosofie hedersdoktor vid Örebro universitet.

Huvudpersonen i Håkan Nessers senaste roman är en mys-pys-gubbe i 70-årsåldern. Han har också skavanker och mörka sidor. Gubben heter Adalbert Hanzon. Han befolkas i sitt inre av skuld och skam, eftersom han är en ”halvmördare”. Vad detta betyder får läsaren så småningom reda på, när spänningen stiger och frågetecken rätas ut. Onekligen har Håkan Nesser hittat ett begrepp, som väcker intresse. Vad är egentligen en halvmördare?

Läsaren lotsas fram i deckarhistorien – jo det är faktisk en deckare - genom nutid och dåtid saxade med varandra. Själva mordet beskrivs inte förrän i berättelsens slutskede. Då har Adalbert redan avtjänat sitt fängelsestraff.

Håkan Nesser visar åter prov på en stor litterär skicklighet, med både humor och spänning som ingredienser. Huvudpersonen bär inte bara på skuld och skam, utan också ett bultande hjärta och längtan efter kärlek. Upplösningen i frisörstolen, då han skall göra sig snygg inför ett bröllop, är lysande.

Det finns en värme som stannar kvar hos mig efter läsningen. Men också tankar med samhällsrelevans. Finns det halvtjuvar och halvbedragare, rent av halterrorister, som förlamats av ryggskott mitt i händelsernas centrum?

Ingalill Eriksson