onsdag 13 november 2019

Sara Olsson, Martin Falkman, Dolt under jord

Martin Falkman
Sara Olsson
Jack Forsberg jobbar som naprapat. Livet är mest grått och han fyller det med tankar på döden. Ibland misshandlar han folk tillsammans med en kompis. Han har mörka fantasier om sina klienter och om människor han hittar online. Viktoria Nordström är handlingskraftig och på god väg mot en post som vd. Rutiner håller henne inom ramarna men hon är ensam och uttråkad. Genom en app möter hon ständigt nya män för att försöka släcka sin törst. När Jack och Viktoria först träffas har de helt olika agendor. Ingen av dem är förberedd på de krafter som deras möte väcker till liv. Dolt under jord är en psykologisk thriller om besatthet, drifter och begär och om hur långt en människa är beredd att gå för att känna sig accepterad och levande.

Sara Olsson
Jag är författare och litteraturvetare. Mitt specialområde är självbiografier/memoarer; jag djupstuderade ett antal sådana från teaterns värld under utbildningstiden. Hittills har jag släppt fyra titlar som jag skrivit på uppdrag: tre memoarböcker och en fackbok. Samtliga utgivna av Ekerlids förlag (2013, 2013, 2015 samt 2017). Jag har jobbat med Helena Ekholm, Johan och Anna Olsson, Stig Wiklund, Lars-Eric Uneståhl och Mikaela Urbom.

I Antologin Svensk haiku (Trombone förlag, 2009) medverkade jag med några dikter, tillsammans med författare som Tomas Tranströmer och Sture Allén. Sommaren 2011 skrev jag den poetiska berättelsen Träsmak till en utställning tillsammans med konstnärsgruppen KEPS. Det året sammanställde jag även ett antal dikter till haikusamlingen Viskningar och grus. Jag har figurerat i Provins och Författaren med några bidrag (dikter och tweets). Just nu skriver jag skönlitterära manus i tre olika samarbeten med andra författare samt har egna titlar på gång — först och främst en kortroman, inte helt otippat med lusten i centrum.


Martin Falkman, född 1976 i Helsingborg, debuterade 2016 med den psykologiska thrillern Tunneln i slutet av ljuset. 2017 utkom den speglade berättelsen Mördarens väg. Martin driver bloggen Den döda zonen och arbetar till vardags som kommunikatör på en svensk biståndsorganisation.

Inga kommentarer: