torsdag 16 juli 2020

Johanna Bäckström Lerneby, Familjen

Är detta en deckare? En detektivhistoria handlar ju om att avtäcka något, att avslöja. I en detektivroman kan författaren använda sin egen fantasi och ibland bara inspireras av det som händer i verkligheten. I det här fallet har författaren lagt sig närmare reportaget och har som ambition att föra läsaren in i en värld som faktiskt existerar. Det är en kriminell värld med vapen, knarkhandel, utpressning och hot, men också om familjeliv med barn och vuxna i en till synes oändlig krets. Beskrivningen av ”Familjen” börjar i Göteborgs stadsdel Angered. Men det visar sig genom reportaget att familjen har förgreningar i fler svenska städer, däribland Stockholm, Uppsala och Malmö och i Tyskland. Ursprungligen kommer familjens överhuvud från Libanon och krigssituationen där.

Johanns Bäckström Lerneby har lagt sig vinn om att läsaren skall förstå familjens överhuvud och inte bara slarvigt beskriva gängkriminalitet som något bråkigt, stökigt och skrämmande. Styrkan tycker jag finns i att hon lägger fram intervjumaterial, som gör att läsaren själv kan bilda sig en uppfattning. Hon skrev ett reportage i Aftonbladet, där hon arbetat som journalist, och fortsatte sedan med boken. Hon följer familjen i tio år. Författaren erkänner att det varit svårt att avsluta och att skriva ett bra slut på boken. Det faktiska läget gör att det inte blir något ”happy end”, varken för polisen, de boende eller familjen själv. Det svenska samhället har sagt sitt genom att omhänderta barn via socialtjänsten, genomsöka knark- och vapengömmor och skriva polisrapporter, åtala och sätta familjemedlemmar i fängelse. Till en del har det stört ordningen med en familj som styr Angered utanför lagens ram. Men det har inte tagit slut, när författaren tvingat sig själv att sätta punkt.

En innehållslig aspekt, där författaren gjort en stor insats för att förklara, är när ledaren, tillika imamen, för familjen Al Asim, tillåts träda fram i boken och förklara att han hjälper polisen. Nej, han anmäler absolut inte släktingarnas brott till polisen. Men han anser att han löser konflikter bakom polisens rygg och på så sätt hjälper dem. Ordet parallellsamhälle dyker ofrånkomligt upp och får sin djupgående belysning. De boende försöker orientera sig och ser vilka som bestämmer i området. Som läsare har vi fått en inblick och blivit lite klokare och kan debattera mer sakligt och inte bara känslomässigt.

Recenserad av Ingalill Eriksson, 14 juli 2020

Johanna Bäckström Lerneby började sin journalistiska bana första hälften av 90-talet. Hon anställdes 1996 på Göteborgs-Posten där hon var redaktör och reporter fram till 2008. Sista fem åren där var hon kriminalreporter och gjorde flera uppmärksammade reportage och avslöjanden bl.a. om ungdomars utpressningsmetoder bötning och organiserad brottslighet.

År 2008 anställdes Bäckström Lerneby på SVT:s program för undersökande journalistik Uppdrag granskning. Sommaren 2012 arbetade Bäckström Lerneby som SVT:s Europakorrespondent stationerad i Bryssel och rapporterade bland annat om EU och eurokrisen.

I september 2013 kom hon ut med boken Handelsvara: Kvinna. Boken är utgiven på Reporto förlag och är ett granskande reportage om trafficking.

Bäckström Lerneby gjorde i oktober 2014 ett reportage i SVT om fotbollsklubbars benägenhet att ansöka om tillträdesförbud för risksupportrar. Reportaget möttes av kritik från polisen och fotbollens organisationer. Ett av inslagen i serien handlade om statistik. Det inslaget fälldes för osaklighet av Granskningsnämnden för radio och TV efter påföljande anmälan.

År 2015 tilldelades hon Stora journalistpriset i kategorin Årets berättare för reportaget "Att skapa ett monster" som publicerats i tidskriften Filter. I motiveringen skrev juryn "För ett skoningslöst reportage som med genial dramaturgi förädlar och fördjupar genren kriminaljournalistik".

År 2017 anställdes hon på Aftonbladet som chef för rättsredaktionen. Hon skrev då ett uppmärksammat reportage om familjen Ali Khan ”Så kontrollerar familjen en hel förort”, en kriminell släkt som har stor makt i Angered och som har byggt upp ett parallellt samhälle.

2020 anställdes hon som Nyhetschef på SVT Sport. I maj 2020 kom boken Familjen ut (som baseras på reportaget i Aftonbladet) på Mondial förlag och recenserades av bland andra Dagens Nyheter.

Källa: Wikipedia