fredag 3 juli 2020

Lina Bengtsdotter, Beatrice



Prisbelönta Lina Bengtsdotters tredje fristående bok om Charlie Lager är en gripande kriminalroman om trasiga själar, svek och avklippta familjeband – en efterlängtad återkomst efter succédebuten ”Annabelle” och uppföljaren ”Francesca”. Kriminalinspektör Charlie Lager brottas med sina personliga demoner när hon kallas till Karlstad där en nio månaders flicka försvunnit. Föräldrarna är i chock och medierna rapporterar högljutt om det resultatlösa sökandet. Lovande spår förvandlas till återvändsgränder och Charlie får en känsla av att ingen vill berätta hela sanningen om den försvunna Beatrice. För varje timma som går blir chanserna att hitta det lilla barnet vid liv allt mindre och Charlie tvingas pressa sig själv och omgivningen till det yttersta.

LINA BENGTSDOTTER är uppvuxen i Gullspång och bor numera i Stockholm. Hon är utbildad lärare i svenska och psykologi och har publicerat en rad noveller i tidningar i Sverige och Norden. Hennes kriminalroman Annabelle hyllades av både läsare och kritiker och tilldelades Crimetime Specsavers Award som bästa deckardebut. Uppföljaren Francesca fick också ett mycket fint mottagande och rättigheterna för båda böckerna har sålts till ett stort antal länder.

Sagt om boken
"Beatrice är Lina Bengtsdotters tredje bok om Charlie Lager, och efter att ha läst den är jag helt säker på att den kommer att bli minst lika framgångsrik som de två tidigare, prisbelönta och sålda till 22 länder. Hon kombinerar två saker som ger henne en egen plats inom spänningslitteraturen. Hon är en fenomenal berättare, ända sedan hon var ett litet barn har hon praktiserat berättarkonst på olika sätt, så när hon debuterade 2017 hade hon närmare 40 års berättarträning bakom sig. Och träning ger färdighet! Dessutom har hon en bakgrund som gymnasielärare i psykologi med intresse av och kunskap om psykologiska konsekvenser av olika typer av traumatiska upplevelser, särskilt när det gäller unga kvinnor, och det använder hon riktigt skickligt i sina berättelser."

Läst Anders Kapps recension här.

Inga kommentarer: