tisdag 23 april 2019

Anna Tell, Med ont fördrivas


Amanda Lund har nyligen återvänt till posten som förhandlare och operatör inom Nationella insatsstyrkan efter sin föräldraledighet. Genast dras hon in i förvecklingarna kring ett fall med en försvunnen svensk polis, stationerad i Pristina, Kosovo. Samtidigt kör den före detta polisen Ellen Engwall en bil med okänd last genom Europa. Och i Sverige sörjer en man djupt och eftersträvar hämnd.

Efter framgångarna med debutboken Fyra dagar i Kabul är Anna Tell tillbaka med en ny bok om förhandlaren Amanda Lund. I Med ont fördrivas för intrigen Amanda Lund till Balkan – en miljö som Anna Tell känner väl till. Läs en intervju med Anna.

En författare väl förtrogen med den värld hon skriver om

Anna Tell är statsvetare och kriminalkommissarie med ett förflutet inom försvarsmakten. Hon har tjugo års erfarenhet av operativt arbete. Det var dock erfarenheterna som major i Afghanistan som fick henne att börja skriva.

– Jag insåg att om jag någon gång ska skriva en bok så skulle den utspela sig i Afghanistan. Kontexten är i princip magisk och landet har en stor dragningskraft på mig, säger Anna Tell i en intervju när hon debuterade med Fyra dagar i Kabul.

Anna Tell om miljön i Med ont fördrivas

– Jag åkte till Bosnien på utlandstjänstgöring efter värnplikten och efter att jag utbildat mig till polis så var jag i Kosovo på ett ganska långt kontrakt för Försvarsmakten. Så Balkanområdet har jag en ganska god uppfattning om, både det politiska livet och hur konflikterna sett ut. Att mina uppdrag varit nära lokalbefolkningen har varit min stora lycka då jag har fått se hur människor lever och ta del av ett vardagen i det landet. Det är inte alltid man får det vid utlandstjänst.


Anna Tell är född 1975 i Värmland och bor i dag på Ekerö utanför Stockholm med man och två barn.

Efter 15 månaders värnplikt gick hon direkt till en FN-tjänstgöring i Bosnien. Åter i Sverige blev det polisutbildning och sedan en längre militär utlandstjänstgöring i Kosovo. Så Balkan, där nya boken utspelar sig, har hon stor erfarenhet av.

Tillbaka i Sverige utbildade hos sig också till statsvetare, arbetade på narkotikaspan i Stockholm och hann bland annat med att bli svensk mästare i bänkpress innan det blev dags för utlandstjänstgöring igen. 2009 var hon i Afghanistan som major i de fredsbevarande styrkorna. Efter det har hon bland annat arbetat som kriminalkommissarie vid SÄPO.

Sagt om boken
"En styrka hos Anna Tell är mycket hög trovärdighet i de miljöer och situationer där handlingen utspelas", Anders Kapp har läst boken, läs hans recension här.

Inga kommentarer: