måndag 8 april 2019

Nele Neuhaus, Annars skjuter jägaren mig

Bröllopsresan är planerad över jul och nyår. Äntligen ska kriminalinspektör Pia Kirchhoff, hemligt nygift, få sin välförtjänta semester. Men ett par dagar före resan nås hon av ett telefonsamtal som får planerna att gå om intet. I det lilla samhället Eschborn utanför Frankfurt har en äldre kvinna skjutits ihjäl av en okänd gärningsman. Kort därpå inträffar ytterligare ett liknande mord: en kvinna skjuts genom sitt köksfönster. Inget av offren hade några fiender. Varför måste just de dö? Trycket på utredningen ökar snabbt. Pia Kirchhoff och hennes chef Oliver von Bodenstein söker efter en mördare som tycks välja sina offer godtyckligt – och de kommer en mänsklig tragedi på spåren.

Nele Neuhaus är en av Europas största självpubliceringssuccéer. Hon gav ut sina tre första romaner på eget förlag, och hennes framgångar gjorde att bokförlaget Ullstein fick upp ögonen för henne. Neuhaus fick sitt stora genombrott med Snövit ska dö, den fjärde spänningsromanen i serien om kriminalarna Pia Kirchhoff och Oliver Bodenstein och den andra boken som kom ut på Ullstein. Annars skjuter jägaren mig är den sjunde delen i denna serie och ytterligare två delar finns på tyska och väntar på svensk översättning. Hon har sålt över 5 miljoner böcker bara i Tyskland och hennes böcker kommer ut i 30 länder. Nele Neuhaus bor på en gård på landet utanför Frankfurt tillsammans med sin man, hundar och hästar.

"Nele Neuhaus är riktigt bra, det är lätt att förstå varför hon mött så stora framgångar, framför allt i Tyskland men också i många andra länder. Läs henne gärna!" Läs Anders Kapps recension här.