måndag 1 april 2019

Maria Borelius, Bliss

Bliss tar vid där Hälsorevolutionen slutade. Forskningen kring inflammation stormar fram över världen och Maria Borelius fortsätter att följa forskare och gurus tätt i hälarna och lägga det spännande pusslet för hur vi når ett ännu bättre jag. Resan tar henne till Wales, Los Angeles, San Francisco och Japan, där kvinnorna lever längst i hela världen. I Bliss delar Maria med sig av de bästa insidertipsen för att få till en antiinflammatorisk livsstil i vardagen och ger läsaren helt nya genvägar och enkla knep som verkligen fungerar. Boken innehåller 30 antiinflammatoriska vardagsrecept, träningsprogram, matplaner, inköpslistor och humoristiska vardagsinsikter. Maria bjuder också på egna misslyckanden och utmaningar hon mött på vägen.

Bland annat åker jag på ett bakslag med akut ryggont efter fel mat, för mycket vin, stress och tuffa möten. Det känns viktigt att dela med mig av mitt eget liv, både de goda och de motiga dagarna. Dialogen med läsarna är fantastisk. Den antiinflammatoriska livsstilen, har verkligen blivit en positiv rörelse.

Hälsorevolutionen vägen till en antiinflammatorisk livsstil utkom i januari 2018 och ligger fortfarande på topplistorna. Boken har hittills sålts i över 50 000 exemplar bara i Sverige och är även utgiven i Danmark och Finland. Nästa år släpps den i USA, Storbritannien, Italien, Norge med flera länder via ett världskontrakt med HarperCollins.

Maria Borelius är prisbelönt vetenskapsjournalist och författare till Sedan du fött (1993), Motboken (2003), Bryt det sista tabut (2013) och bästsäljande Hälsorevolutionen (2018). Hon är kolumnist i DI, grundare till Stiftelsen Ester samt kommunikationsrådgivare till läkemedels- och techföretag. Maria har tidigare varit vetenskapsreporter på Rapport, programledare för vetenskapsprogrammet NOVA, handelsminister och VD på globala mikrofinansorganisationen Hand in Hand International. Hon är fil.kand. i biologi, fysik och matematik och har en master i vetenskapsjournalistik. Hon bor i London med sin man.

Av alla tankar om hälsa och sjukdom är Maria Borelius bok Hälsorevolutionen den som jag verkligen känner är på rätt spår. Håller med i typ allt. Fan vad bra, Maria!
/Malin Berghagen, författare och yogainstruktör