söndag 21 april 2019

Monica Gullman har läst Agnes Lidbeck, Gå förlorad

Agnes Lidbeck. Gå förlorad

Hennes första roman, Finna sig, kom 2017 och Förlåten kom året efter. Nu kommer hennes tredje bok, Gå förlorad.

Huvudkaraktären i boken är Anders, han är gift med Kristina, de har en dotter, Agnes. Anders är en osäker människa, han tror att han älskar sin familj och sin mamma. Ibland blir han oerhört irriterad på dem men behärskar sig. Hans största skräck är ensamheten, som också är den stora lockelsen. Den som är ensam kan ju inte bli lämnad, tänker han. Anders har en hobby, han bakar familjens bröd, då är han unik, tycker han själv. Han sätter degen på kvällen, kliver upp tidigt och bakar ut sitt bröd. Det ska lukta brödbak på morgonen och familjen ska tycka att han är duktig. Han slår sitt barn, ger henne örfilar för egentligen bagateller. Hon har kanske glömt att ta ut soppåsen, inte plockat undan efter sig vid frukosten, kommit försent till middagen eller struntat i att dämpa ljudet på TV-n när han sagt till. Han får dåligt samvete och kompenserar med att köpa små presenter till henne. Dessutom är han otrogen mot Kristina, med hennes väninna Maria som är nyskild.

Det kryper i mig av obehag när jag läser boken. Anders vill jag helst avslöja, hans beteende är inte okej. Själv tycker han att det är rätt att örfila ibland och vara otrogen, han gör ju så mycket annat, bakar, städar, handlar och viker tvätten.

Agnes Lidbecks böcker gräver sig in i min hjärna och under huden. Jag plågas, mår lite dåligt men kan inte sluta läsa. Jag 0har läst hennes två tidigare romaner med samma känsla av obehag. Hon är en ny favorit hos mig. Väntar nu ivrigt, vad kommer hon med efter denna? jag kommer garanterat att läsa allt hon skriver.

Den får 4/5 i betyg.