onsdag 2 april 2014

M.L Stedman: Fyren mellan haven

Boken är hennes debutroman, har sålts till 38 länder och fått flera priser, den har också legat på New York Times bästsäljarlista i 40 veckor.

Boken handlar om Tom som efter fyra år på västfronten återvänder till Australien. Han blir anställd som fyrvaktare på Janus Rock, fyrplatsen som ligger ensligt belägen mellan två de två haven, Indiska Oceanen och Södra Ishavet. Han möter den unga kvinnan Isabel, de gifter sig och hon flyttar med honom till James Rock. Han finner ro i arbetet på fyren. Allt han upplevt i kriget har satt sina spår och han behöver läka sin sargade själ. Isabel längtar efter barn men efter tre svåra missfall börjar hon misströsta om att en dag få bli mamma.
Så en vårdag spolas en båt upp på stranden. I båten ligger en död man och ett litet spädbarn. Tom inser att han omedelbart måste anmäla händelsen till fastlandet men Isabel övertalar honom om att vänta några dagar, hon ser barnet som svar på alla sina böner, en gåva från Gud. Tom inser att det är fel att inte rapportera men Isabels lycka över den lilla flickan gör att han inte kan komma till beslut med vad han ska göra. Och tiden går.
Boken är en hjärtskärande berättelse om längtan och saknad och ett moraliskt dilemma. Kan man bara behålla ett barn som inte är en eget? Någonstans finns det kanske en mamma vars liv gått i spillror, som förlorat sitt barn på ett mycket dramatiskt sätt.

Jag förstår när jag läst ut boken varför författaren fått så många priser och blivit så uppmärksammad. Den går rätt in i hjärtat.

Monica / Vängåvans pensionerade kulturtant