måndag 10 augusti 2020

Camilla Grebe får Glasnyckeln 2020 för Skuggjägaren

Camilla Grebe får Skandinaviska Kriminalsällskapets stora pris Glasnyckeln. Hon tilldelas priset för sin roman Skuggjägaren.

Glasnyckeln delas ut efter att en jury i vardera nordiskt land nominerat en kandidat för sitt land, sedan beslutar jurygrupperna gemensamt vem som ska få priset. Camilla Grebe var årets svenska kandidat och hon tog hem priset i kamp med danska Gretellise Holms Dødfunden, finska Eva Frantz Den åttonde tärnan, isländska Lilja Sigurðardóttirs Svik och norske Jo Nesbøs Kniv.

Skuggjägaren inleds med ett mord 1944 och sedan följer en fängslande och spännande utredning som löper fram till våra dagar. Parallellt får vi en inblick i svenska kvinnliga polisers villkor under detta långa tidsspann. Grebe utnyttjar skickligt polisromanens klassiska ingredienser och gör något helt eget av det, ända fram till en minst sagt oväntad upplösning.

Det är fjärde året i rad som en svensk författare får priset. Förra året gick det till Stina Jackson för romanen Silvervägen, året dessförinnan fick Camilla Grebe det för husdjuret och 2017 gick det till Malin Persson Giolito för romanen Störst av allt som även kommit att bli den första svenskproducerade original-tv-serien på Netflix. Totalt är det 12:e gången en svensk författare fått priset under de 29 år som det delats ut. Danska och norska författare har tilldelats priset sju gånger vardera.

Camilla Grebe är den tredje författaren som fått priset två gånger. Islänningen Arnaldur Indriðason var först, 2002 och 2003 och han följdes av Stieg Larssons postuma priser 2006 och 2008.