måndag 10 augusti 2020

Monica Gullman tipsar om en feelgoodbok

 

Jag har läst en hel del Feelgood i sommar, här kommer mina synpunkter en av dem. 

Claire Sandy, Ett väldigt stort hus på landet.

Tre familjer ska tillbringa två semesterveckor i ett lyxigt hus på landet i Devon i England. Den stenrika familjen Little, Clive, hans hustru, egentligen hans tredje fru, fd fotomodellen Shen deras två barn och barnflickan. Familjen Hererra, två trötta föräldrar Mike,Evie, deras tre barn och en stökig hund. Familjen Brown, Paula, Jon och deras två barn, konstiga familjen kallas de. Familjen som fick följa med på undantag. Huset är underbart, lyxigt inrett, stor pool och lagom avstånd till stranden.

Ganska snart börjar olikheterna visa sig. Dramat kan börja. Clive drar sig inte för att flirta med Evie, Shen blir vansinnig när barnflickan helt plötsligt säger upp sig, VEM ska ta hand om bebisen?? Paula känner sig förföljd, hon ser skumma figurer på nätterna i den stora trädgården. Sant, eller är hon ute efter uppmärksamhet? Evie som extraknäcker med att skriva noveller med mycket sex i sliter med att alla ska hålla sams, och har tagit på sig mammarollen i sällskapet. Självklart så bär ju alla på sina hemligheter och självklart blir ju allt bra när boken är slutläst. Det är ju en feelgoodroman.

Jag bara älskar ungarna i denna bok. Tre åttaåringar som genast bildar en pakt. En tioåring som älskar böcker. Tre tonåringar som smyger runt och ställer till det och en underbar liten bebis som man skulle vilja krama, men som också är väldigt krävande.

Feelgood är superinne just nu och jag kommer på mig med att ha hakat på trenden. Var tredje bok jag läser i sommar är en feelgoodroman. Böcker med trasig karaktärer, olycklig kärlek, stökiga familjeförhållanden, men som alla slutar lyckligt. Precis vad jag vill läsa denna pandemisommar.

Monica Gullman

Inga kommentarer: