måndag 10 augusti 2020

Steve Sem-Sandberg, Jägarna i Armentières

I Jägarna i Armentières samlar Steve Sem-Sandberg fyra korta och längre berättelser som alla tillkommit parallellt med arbetet med den hyllade romanen W. Här varieras teman som förekommer hos Georg Büchner eller i hans litterära omkrets. Den avslutande novellen ”Oberlin” är en omskrivning av Büchners prosastycke ”Lenz” som berättar om den äldre dramatikerns psykiska sammanbrott i en avlägsen bergsby i Elsass i januari 1778. Ett övergripande tema är individens längtan efter frihet, respekt och egenvärde i mötet med ett föråldrat ståndssamhälles krav på lydnad och underkastelse, en konflikt där ofta bara våldet eller vansinnet erbjuder möjliga utvägar.

Steve Sem-Sandberg är född 1958 och bosatt i Stockholm, utöver sitt författarskap också verksam som litteraturkritiker i Dagens Nyheter. Hans roman Theres belönades med Aftonbladets litteraturpris 1997. 2009 erhöll han De Nios stora pris "för en avancerad romankonst, präglad av intellektuell kringsyn, historisk närvarokänsla och inkännande människoskildring". Samma år tilldelades De fattiga i Lódz Augustpriset för årets skönlitterära bok och nominerades även till Nordiska rådets litteraturpris. Romanen har sedan dess blivit en stor internationell framgång med utgivning i mer än 25 olika länder. Också De utvalda (2014) nominerades till Augustpriset och för den franska översättningen av den boken mottog han i november 2016 det prestigefyllda Prix Médicis étranger för årets bästa till franska översatta roman. Den engelska översättningen av romanen Stormen (2016), fick strålande kritik när den utkom i Storbritannien våren 2019. År 2019 utkom romanen W. som hyllades av en enig kritikerkår, samt nominerades till Augustpriset och Sveriges Radios romanpris.

Anders Kapp har läst boken, "Steve Sem-Sandberg är en av mina absoluta favoritförfattare och jag hade verkligen sett fram emot hans nya bok Jägarna i Armentières som kom ut häromdagen."

Läs hela recensionen här.