fredag 7 augusti 2020

Möt Eveline Santner i ett samtal om böcker och läsning

 
Eveline Santner är en bokslukare och storläsare. Hon är sedan många år också samtalsledare i flera bokcirklar, bland andra i Vängåvans Litterära Sällskap under våren 2020.

Se gärna en film där Eveline tipsar om Tove Alsterdals bok, Blindtunnel.


Eveline har en hemsida, som du hittar här.

Men nu till frågor om böcker och läsning.

Eveline...

Hur sorterar du din bokhylla?
Jag sorterar mina romaner i författarens efternamn från A-Ö. Jag har biografier, samlingslitteratur (många av samma författare), faktaböcker, "blädderböcker" (rese-, konst, mm) och kokböcker för sig. Så har jag en egen hylla för min lilla Nobel-samling av 31 Nobelpristagare med Selma Lagerlöf som den första 1909 och sedan är det spridda år fram till och med Peter Handke 2019!

Hur fåfäng är du kring den fysiska bokhyllan? Tillåter du dig en e-bok då och då?
Åh, jag vill omge mig med och läser helst fysiska böcker. Då och då läser jag en e-bok. Lyssnar jag på en bok, vill jag också gärna läsa den. Ibland ger det ett vidgat perspektiv. Precis som att först se en film och därefter läsa boken.

Vet du hur många böcker du äger?
Nej inte exakt, men uppskattningsvis 700.

Vilken är den senaste riktigt, riktigt bra bok du läste?
Så svårt att svara på, men Kerstin Ekmans senaste Tullia och även Biodlaren från Aleppo av Christy Lefteri och diktsamlingen Jag ritar en dörr på väggen med fingret av Gui Minhai. Jag tycker om böcker som är en utmaning att läsa - som är utvecklande för mina sinnen.

Läste du som barn och i så fall, vad?
Nej, pga min familjs livsöde fanns det inga böcker i mitt barndomshem.

Vem skulle du vilja skrev ditt livs historia
Tove Alsterdal som skrivit Blindtunnel, där jag känner igen min familjs livsöde. Ett lokalt namn är Christer Jonasson 😉

Vilken klassiker har du aldrig läst och kommer aldrig att läsa?
Jag har försökt med Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt, men lyckas inte komma framåt i den.

Vad är det hemligaste/mest skamfyllda/pinsammaste du har i din bokhylla?
Lady Chatterleys älskare av DHLawrence, fast den är väl inte längre skamfylld alls. Jag har försökt läsa Femtio nyanser av honom av ELJames, men den är bara för mycket....då blir det ointressant.

Hur långt måste man läsa innan man får ge upp om en bok?
Efter 50-60 sidor ger jag upp om en bok. Men till en cirkelläsning härdar jag ut, annars är det ointressant att delta i diskussionen, som ju kan ge ett annat perspektiv.

Vad läser du just nu?
Den första kvinnan av Lotta Lundberg varvat med Aednan av Linnea Axelsson.

Inga kommentarer: